Jak inwestować w spółki motoryzacyjne?

Samochody salonowe
J2T Trade

Samochody salonoweW XX wieku rozpoczęła się era osobowych pojazdów silnikowych. Przez ostatnie sto lat przemysł motoryzacyjny prężnie się rozwijał i obecnie jest jedną z najważniejszych branż na świecie. Największe spółki z tego sektora mają znaczący wpływ na giełdę nie tylko w USA, gdzie powstały pierwsze auta, lecz również w Azji i Europie.

Obecnie, z powodu epidemii koronawirusa oraz krachu na rynku ropy naftowej, spółki motoryzacyjne zmagają się z poważnymi problemami, co skutkuje ich znaczącą przeceną. Mogą stanowić więc świetną okazję do inwestycji umożliwiającej osiągnięcie satysfakcjonującej stopy zwrotu w okresie długoterminowym. Poznaj najważniejsze z nich notowane na którejś z największych giełd na trzech kontynentach i dowiedz się, jak inwestować w spółki motoryzacyjne.

Trzy spółki motoryzacyjne notowane na giełdzie w USA

To właśnie w tym kraju narodził się biznes motoryzacyjny.

Ford Motor Company

Wszystko dzięki Henry’emu Fordowi, który założył Ford Motor Company w 1903 roku w Dearborn. Cztery lata później wynalazł taśmę produkcyjną, po czym zadebiutował Model T i stał się pierwszym autem produkowanym seryjnie.

FP Markets

To właśnie Ford Motor Company przyjrzymy się na początku, ponieważ na przestrzeni lat wcale nie straciła na znaczeniu i jest największym koncernem motoryzacyjnym w USA, a na świecie plasuje się pod tym względem na czwartej pozycji. Zatrudnia ponad 200 tysięcy pracowników, a co roku z jego fabryk wyjeżdża ponad 6 milionów pojazdów.

Na giełdzie firma Ford Motor Company notowana jest od 1972 roku. Najwyższe historyczne wartości osiągała pod koniec minionego wieku. W 1999 pojedyncza akcja spółki kosztowała ponad 35 dolarów amerykańskich. Następnie jednak znalazła się ona w fazie Bessy i jej cena spadła aż do 1,61 USD zanotowanego pod w lutym 2009 roku, a więc gdy ostatni kryzys finansowy dobiegał końca.

Wtedy został wygenerowany ruch wzrostowy, trwający do października 2011, kiedy kurs osiągnął wartość 18,97 $. Następnie znajdował się on w strefie konsolidacji ograniczanej przez poziomy 9 i 17,5 dolarów za akcję. Została ona wybita dopiero podczas obecnego załamania na rynkach, niestety to wsparcie zostało wyłamane, minimum zostało osiągnięte 23 marca i wyniosło 3,96 USD. W tej chwili cena kształtuje się w okolicy 5,25 $.

General Motors

Drugą bardzo istotną i słynną amerykańską spółką motoryzacyjną jest General Motors. Założona została w 1908 roku w Detroit, a na giełdzie NYSE notowana jest od 1916. Obecnie do koncernu należą takie marki jak Buick, Cadillac, Chevrolet czy GMC.

Był on pierwszą amerykańską korporacją, która osiągnęła miliard dolarów zysku w ciągu jednego roku, miało to miejsce w 1955. 1 czerwca 2009 spółka ogłosiła bankructwo, następnie została wykupiona przez Departament Skarbu USA. Obecnie General Motors jest drugim największą firmą motoryzacyjną w USA i szóstą na świecie, zatrudniającą ponad 200 tysięcy pracowników.

Po restrukturyzacji spółki, kurs jej akcji znajduje się przeważnie w strefie konsolidacji przyjmując wartości pomiędzy 20 a 43 dolarów. Najwyższy szczyt został osiągnięty w październiku 2017 i wyniósł 46,76 USD. Historyczne minimum zostało natomiast osiągnięte podczas aktualnego krachu na rynkach finansowych, dokładnie 18 marca, znalazło się ono na poziomie 14,33 $. Obecnie cena oscyluje w okolicach 22,90, więc zdołała wrócić powyżej poziomu wsparcia.

Tesla Inc.

Trzecią spółką, ogromnie popularną wśród inwestorów w ostatnich latach, jest Tesla Inc. W przeciwieństwie do wyżej wymienionych, to wciąż stosunkowo nowa nazwa na rynku. Co ważne produkują ona samochody elektryczne. Została założona w 2003 roku, a jej pierwszy model został wprowadzony na rynek pięć lat później. Natomiast produkcja pierwszego seryjnego auta – Modelu S rozpoczęła się w 2012.

Tesla Inc. notowana jest na giełdzie NASDAQ od 2010 roku. Do czerwca 2017 cena jej akcji systematycznie rosła, następnie zapadła w fazę konsolidacji, by pod koniec 2019 roku rozpocząć bardzo silną Hossę. Jej szczyt został osiągnięty 4 lutego bieżącego roku i wyniósł 968,99 dolarów za akcję.

Podczas niedawnego załamania rynków oczywiście kurs spadł, lecz nie tak znacząco, jak w wypadku innych spółek, po prostu znalazł się on na poziomie wartości sprzed trzech miesięcy. Jest to więc prawdopodobnie aktualnie spółka motoryzacyjna o największym potencjale w przyszłości, a inwestorzy doskonale sobie z tego zdają sprawę.

Trzy spółki motoryzacyjne notowane na giełdzie niemieckiej

Niemcy już od czasów RFN kojarzą się z produkcją samochodów. Słusznie, ponieważ co piąte wyprodukowane na świecie auto pochodzi z Niemiec.

Volkswagen AG

Największą spółką motoryzacyjną tego kraju, a zarazem drugą na świecie jest Volkswagen AG. To koncern założony w 1937 roku z siedzibą w Wolfsburgu. Produkuje ponad 10 milionów samochodów rocznie, a zatrudnia powyżej 600 tysięcy osób.

Spółka notowana jest na Frankfurckiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Historyczny szczyt został osiągnięty pod koniec października 2008 roku, kiedy koszt akcji wyniósł aż 1005 euro. Następnie do lutego 2010 roku trwała Bessa, minimum wtedy zanotowało wartość 61,4 €.

W kolejnych latach ponownie wystąpił trend wzrostowy, trwał on do marca 2015 roku, kiedy cena osiągnęła maksimum w wysokości 254,5 euro za akcję. Od tego czasu znajduje się ona w strefie konsolidacji ograniczanej przez poziomy 100 i 180 €. W tej chwili kurs oscyluje w granicach 134 euro.

Daimler AG

Drugą najpotężniejszą niemiecką, a trzecią światową spółką motoryzacyjną Daimler AG. Założona została w 1928 roku w Stuttgarcie jako Daimler-Benz AG, następnie po przejęciu spółki Chrysler w 1998 przekształciła się w Daimler-Chrysler AG, a obecną nazwę przyjęła w 2007. Do koncernu należą takie marki jak Mercedes, Smart oraz Maybach. Zatrudnia on ponad 250 tysięcy pracowników.

Spółka notowana jest na Frankfurckiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Najwyższy historyczny szczyt został osiągnięty już w maju 1998 roku, kiedy pojedyncza akcja kosztowała 110,95 euro. Następnie zapanowała faza Bessy trwająca do marca 2003 roku, kiedy kurs osiągnął minimum na poziomie 23,71 €.

W kolejnych latach został wygenerowany ruch wzrostowy zakończony odnotowaniem maksimum w październiku 2007 w wysokości 76,64 euro. Wywołało to krótszą, lecz bardzo silną Bessę, minimum wyniosło 17,2 €, a miało to miejsce w marcu 2009.

Następnie miała miejsce ostatnia, dość silna Hossa, trwała aż do marca 2015 roku, szczyt tym razem osiągnął wartość 96,07 euro. Od tego momentu panuje trend spadkowy, minimum zostało osiągnięte 19 marca bieżącego roku, pojedyncza akcja kosztowała wtedy 21,02 €, a w tej chwili jej kurs oscyluje w granicach 29,4 euro.

BMW

Trzecią największą niemiecką a szóstą światową spółką motoryzacyjną jest BMW. Została założona w 1916 roku w Monachium. Oprócz swojej nadrzędnej marki do koncernu należą również Mini i Rolls-Royce.

Ta spółka notowana jest na Frankfurckiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Historyczny szczyt w jej przypadku został osiągnięty jednak dopiero w marcu 2015 roku, kiedy pojedyncza akcja kosztowała 123,4 euro. Od tego momentu panuje trend spadkowy, a minimum zostało osiągnięte 23 marca bieżącego roku, wyniosło 36,69 €. W tym momencie cena oscyluje w granicach 51,4 euro.

Trzy ciekawe spółki motoryzacyjne notowane na giełdzie w Japonii

Japonia nie posiada może tak głęboko zakorzenionych tradycji samochodowych co USA czy Niemcy, lecz nie przeszkadza im to w posiadaniu największej spółki motoryzacyjnej świata jaką jest Toyota.

Toyota Motor Corporation

Toyota Motor Corporation została utworzona w 1937 roku w mieście o tej samej nazwie. Produkuje rocznie ponad 10 milionów aut, a zatrudnia powyżej 350 tysięcy pracowników.

Spółka notowana jest na Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Historyczny szczyt osiągnęła w marcu 2015 roku, po historycznej Hossie trwającej ponad 3 lata. Cena wtedy wyniosła 8783 jenów japońskich. Od tego czasu kurs znajduje się w strefie konsolidacji pomiędzy 5000 a 8000 JPY, w tej chwili znajduje się w okolicy 6750 jenów.

Nissan

Inną ciekawą spółką motoryzacyjną jest Nissan. Założona została w 1933 roku w Jokohamie. Produkuje ponad 5 milionów samochodów rocznie.

Spółka notowana jest na Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Historyczny szczyt osiągnęła w styczniu 2007 roku, wyniósł on 1557 jenów japońskich. Następnie zapanowała gwałtowna Bessa trwająca do marca 2009, cena akcji spadła aż do 261 JPY.

Przez kilka kolejnych lat trwała Hossa, zakończyła się osiągnięciem maksimum w wysokości 1350 jenów, miało to miejsce w styczniu 2015. Od tego czasu panuje trend spadkowy, minimum zostało zanotowane 6 kwietnia bieżącego roku, przyjęło ono wartość 311,2 JPY, w tej chwili kurs wynosi 376,6 jenów.

Suzuki Motor Corporation

Trzecią przedstawioną japońską spółką motoryzacyjną jest Suzuki Motor Corporation. Przedsiębiorstwo powstało w 1909 roku w Hamamatsu, lecz wtedy było wytwórnią urządzeń tkackich dla przemysłu jedwabniczego. Dopiero w 1954 roku zmieniono nazwę na obecną, lecz firma produkowała motocykle, pierwsze auto zostało zaprezentowane rok później.

Spółka notowana jest na Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Historyczny szczyt został osiągnięty w sierpniu 2018 roku po wieloletniej Hossie. Pojedyncza akcja wtedy kosztowała 7680 jenów japońskich. Od tego czasu jednak na rynku zapanowała silna Bessa, a minimum zostało zanotowane 19 marca bieżącego roku, wyniosło 2438 JPY. W tym momencie cena przyjmuje wartości około 3200 jenów.

Jak zatem inwestować w spółki motoryzacyjne notowane w różnych częściach świata?

Jak inwestować w spółki motoryzacyjne – akcje

Oczywiście najbardziej klasyczną metodą jest kupowanie akcji za pośrednictwem domów maklerskich. Niestety nie jest to tak łatwe, jak w wypadku polskich spółek, ponieważ nie są one notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, tylko we Frankfurcie, Tokio lub na Wall Street.

Część domów maklerskich oferujących swoje usługi na polskim rynku umożliwia handel akcjami na zagranicznych parkietach, jednak z reguły wszelkie opłaty za dostęp do rynku i prowizje za transakcje są bardzo wysokie, przez co inwestowanie zaczyna być opłacalne dopiero przy bardzo dużych kwotach.

Zagraniczni pośrednicy również często oferują międzynarodowy dostęp do tych giełd, a ich prowizje często bywają niższe, z powodu generowania dużego obrotu przy użyciu ich platformy. Niestety założenie u nich konta to często skomplikowany i problematyczny proces.

Jak inwestować w spółki motoryzacyjne – kontrakty CFD

Drugim sposobem, o którym wielu początkujących inwestorów nie zdaje sobie sprawy, są kontrakty CFD na akcje spółek motoryzacyjnych notowanych na największych światowych giełdach. To zdecydowanie łatwiejsza, mniej skomplikowana i tańsza metoda handlu na akcjach. Ich nazwa pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem od Contracts for Difference, czyli kontraktów na różnice kursowe.

Rynek CFD jest pozagiełdowy, co oznacza, że transakcja zawarta jest pomiędzy inwestorem a brokerem, a nie na realnym rynku. Kontrakt CFD naśladuje ruch kursu instrumentu bazowego, czyli w tym przypadku akcji. Po otwarciu pozycji kupna, gdy cena instrumentu bazowego idzie w górę, zarabiamy na jej wzroście, a strona sprzedająca traci i na odwrót.

Dodatkowo możemy składać zarówno zlecenia kupna, jak i sprzedaży, więc zarabiać nie tylko na wzrostach, ale i na spadkach. Co więcej funkcjonują one w oparciu o dźwignię finansową, co tylko potęguje osiągane zyski. Wynosi ona 1:5, co oznacza, że wystarczy zainwestować jedynie 20% kosztu pojedynczej akcji, by generować profit identyczny jak w przypadku realnego papieru wartościowego nabytego na giełdzie.

Dodatkowo, większość popularnych brokerów oferuje kontrakty CFD na amerykański, niemiecki i japoński parkiet, więc nie ma najmniejszych problemów z ich dostępnością. Najprawdopodobniej jest to więc najłatwiejsza, najszybsza i najtańsza pod względem prowizji i spreadów ekspozycja na akcje spółek motoryzacyjnych.

Czy warto i jak inwestować w spółki motoryzacyjne?

Zdecydowanie tak. Akcje spółek motoryzacyjnych mogą stanowić świetną okazję do zarobku. Po pierwsze cechują się bardzo dużą zmiennością. Po drugie notowania większości z nich podczas bieżącego załamania na rynkach znacząco spadły, co oznacza, że gdy zakończy się spowolnienie gospodarcze spowodowane epidemią koronawirusa potencjalne zasięgi wzrostu w ich przypadku będą bardzo duże.

Szczególnie na uwagę zasługuje jednak Tesla Inc. która zapewnia najlepsze perspektywy na przyszłość, z powodu produkcji najpopularniejszych samochodów elektrycznych oraz ogromnego zainteresowania wśród inwestorów.

Najlepszym sposobem inwestowania wydają się jednak kontrakty CFD, ponieważ charakteryzują się one niższymi opłatami, szybszą realizacją, niezawodną płynnością rynku, oraz nie wymagają dużego kapitału do zawarcia transakcji.

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO

Jakub Bandura
Redaktor portalu TradersArea.pl. Wiedzę z zakresu inwestowania oraz rynków finansowych zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta analizy technicznej oraz statystyki.