Forex z J2T

Wraz ze wzrostem popularności kryptowalut, możemy zauważyć pojawiające się trendy w ramach technologii blockchain. 2021 rok zdominowany był przez takie trendy w tym świecie, jak zdecentralizowane finanse (DeFi), NFT oraz Metaverse. Ten ostatni jest dodatkowo ściśle związany z gamingiem i – co ciekawe – został zaadaptowany do świata blockchain z literatury XX wieku.

Już dziś mnóstwo osób i korporacji zdaje sobie sprawę, że potencjał Metaverse jest absolutnie gigantyczny, a eksperci szacują, iż w niedalekiej przyszłości wycena tego rynku powinna sięgnąć biliona dolarów, czyli około 30 razy więcej niż wynosi ona dziś. Duży wpływ na to ma firma Facebook, która jesienią dokonała rebrandingu na “Meta”, aby właśnie być kojarzona z tą technologią. Jednak czym tak naprawdę jest Metaverse w świecie blockchain? Przekonamy się poniżej:

Metaverse – co to jest? Mężczyzna przenosi się do Metaverse za pomocą VR

Metaverse to cyfrowy, trójwymiarowy świat, gdzie ludzie reprezentowani są przez awatary. Może jednak się w nim znaleźć praktycznie wszystko, z czym stykamy się w rzeczywistości. Potencjał biznesowy jest tutaj ogromny. Współczesne społeczeństwo bowiem nie odbiera już spędzania czasu w grach komputerowych jako mniej wartościowego doświadczenia. Jest to dla nich cenna alternatywa do wychodzenia z domu czy uprawiania sportu.

Nadchodzi rewolucja

Jeśli spełnią się nadzieje, które tkwią w tworzeniu przyszłych Metaverse, będziemy świadkami ogromnej zmiany w sposobie rozumienia wartości w cyfrowym świecie. A to wszystko rozwija się dzięki technologii blockchain i NFT. Wiele popularnych dziś projektów korzysta z łańcucha bloków, przygotowując produkty globalne, poszukując alternatywnej cyfrowej przestrzeni, w której następnie będzie można handlować cyfrowymi aktywami. Metaverse to zatem świat 3D, w którym możemy prowadzić drugie życie (pod postacią awatara). W tym świecie zacierają się granice między rzeczywistością, a światem cyfrowym. Nic dziwnego, że przedmioty i doświadczenia w Metaverse mogą być warte tyle samo, a może i więcej niż te, które znamy z życia codziennego.

Facebook zmienia się w Meta i tworzy Metaverse Logo Meta

Zaledwie cztery miesiące temu dyrektor generalny Facebooka, Mark Zuckerberg, ogłosił wizję stworzenia Metaverse na własnej platformie. Zapewnił, że dołączenie do Metaverse, które będzie odbywało się przez zakup specjalnego headsetu, będzie jak najbardziej przystępne, a zyski dla platformy będą pochodzić z reklam i handlu.

Na czym ma on polegać? Użytkownicy mają w nim być właścicielami przestrzeni, w których przebywają i przedmiotów, które posiadają. Na efekty wizji Zuckerberga będziemy musieli poczekać jeszcze kilka lat, ale oświadczenie pochodzące bezpośrednio od prezesa jednej z największych firm na świecie zdecydowanie wskazuje nam kierunek, w jakim zmierza cyfrowy świat.

Geneza Metaverse

Koncepcja Metaverse pojawiła się pierwotnie w literaturze fantastyczno-naukowej. Pierwszym autorem, który ją przedstawił był w 1992 roku Neal Stephenson w powieści “Zamieć (Snow Crash)”. Jej bohaterami są awatary, czyli cyfrowe bliźniaki realnie istniejących bohaterów. Metaverse jest więc współdzielonym cyfrowym światem gdzie ludzie wiodą drugie życie w trójwymiarze opartym na technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (AR/VR). Metaverse jest pełen gwiazd muzyki i filmu, biznesmenów, hakerów i wielu innych postaci. Co ciekawe, awatary reprezentujące nas w Metaverse można dowolnie modyfikować. Awatar może wyglądać dokładnie tak, jak chcemy- ekstrawagancki, drogi, wykonany z dokładnością albo zwyczajny, tani – po prostu czarno-biały.

Gamingowi prekursorzy Metaverse

Prekursorami Metaverse dziś są znane gry wideo z gatunku symulatorów życia, takie jak Minecraft, Roblox, Fortnite czy Animal Crossing. Ich użytkownikami jest obecnie 2,7 miliarda ludzi. Zainteresowanie nimi bardzo wzrosło w czasie pandemii COVID-19, kiedy wiele ludzkich aktywności, włączając śluby, spotkania rodzinne i biznesowe przeniosło się… właśnie do cyfrowego świata.

Metaverse obecnie

Dziś wirtualne światy 3D generują już poważne pieniądze. W praktyce doświadczamy obecnie eksplozji platform Metaverse porównywalnej do boomu dotcomów 20 lat temu. Może to oznaczać, iż podczas gdy wiele z tych raczkujących światów cyfrowych nie przetrwa próby czasu, to może się okazać że kilka z nich dorówna skali i zasięgowi największych gigantów technologicznych – a nawet ich przekroczy.

Marketing D2A

Uważa się bowiem, że Metaverse może być przełomem dla Internetu 3.0 podobnie jak Facebook zmienił Internet 2.0. Oznacza to, iż marki i firmy będą musiały rozważyć swoją obecną i przyszłą rolę w Metaverse. Niektóre z nich już wytyczają drogę i tworzą w tym procesie nowy gatunek marketingu: direct to avatar (D2A). Gucci sprzedał wirtualną torbę drożej niż prawdziwą w Roblox, Nike upuściło wirtualne Jordany w Fortnite, Coca-Cola wprowadziła swoje linie dla awatarów w Decentraland, a dom aukcyjny Sotheby’s ma galerię sztuki po której nasz awatar może spacerować w wolnym czasie.

Wirtualne działki – inne wielkie zakupy w Metaverse NFT - zastosowania

Marketing direct to avatar jest oczywiście doładowywany przez technologię blockchain i boom cyfrowej własności za pośrednictwem NFT. Tokeny niewymienialne już robią furorę w sztuce i grach. Dla przykładu, w samym tygodniu między 22 a 28 listopada sprzedano działki wirtualnej ziemi w czterech projektach Metaverse o nazwie: The Sandbox, Decentraland, Cryptovoxels i Somnium Space, za łączną sumę 105,8 miliona dolarów. Zostały one sprzedane ponad 6000 różnym graczom/inwestorom.

Co więcej, niedawno dokonano rekordowego zakupu za e-jacht. Metaflower Super Mega Yacht to cyfrowy luksusowy jacht NFT zaprojektowany dla The Sandbox. Zapłacono za niego aż 650 tysięcy dolarów. To i tak niewiele w porównaniu z rekordowym zakupem cyfrowej działki w Decentraland. Sprzedano ją niedawno za sumę 2,5 miliona dolarów. Generując rekordowe liczby sprzedaży i stale rosnące ceny NFT, wirtualne światy już dziś są topowym towarem w przestrzeni kryptowalutowej.

Przyszłość branży Metaverse

Zgodnie z treścią opublikowanego niedawno raportu przez kryptowalutowy fundusz inwestycyjny Grayscale, branża Metaverse może być niebawem warta ponad 1 bilion dolarów. Analitycy Grayscale podkreślili, że możliwości dla tego sektora wykraczają daleko poza gaming i sięgają obszarów takich jak reklama, eventy cyfrowe, handel społecznościowy, sprzęt i monetyzacja deweloperów. Analiza Grayscale wykazała również, że w porównaniu z początkiem ubiegłego roku liczba portfeli cyfrowych w istniejących ekosystemach metaverse wzrosła dziesięciokrotnie. W ostatnim kwartale 2021 roku było ich około 50 tysięcy. W tej chwili kapitalizacja tego rynku szacowana jest natomiast na około 30 miliardów dolarów.

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale doskonale wiemy, jak Ci ją ułatwić. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO