Dlaczego celebryci namawiają do zakupu NFT – co z tego mają?
445
Nie jest żadną tajemnicą, że w ostatnich miesiącach całe mnóstwo celebrytów i znanych w social mediach influencerów namawia do inwestowania w tokeny NFT. W efekcie, mamy prawdziwy boom na tym rynku. Wolumen obrotu niewymienialnymi tokenami wyniósł w ubiegłym roku 17,6 miliarda dolarów. To wzrost o 21 000% w porównaniu z 2020 rokiem.
Warto również zaznaczyć, że wspomniani celebryci nakłaniają do inwestycji w tokeny NFT swoich fanów, spośród których zdecydowana większość nie rozumie, w jaki sposób działa ta technologia i jakie aktywo de facto nabywają, co słusznie budzi sporo kontrowersji. Jaki jest cel takiego działania celebrytów i influencerów? Co zyskują na promowaniu rynku NFT?
Celebryci kupują popularne NFT i wypuszczają własne kolekcje
Amerykańscy celebryci
O głośnych przypadkach promowania NFT przez amerykańskich celebrytów można było usłyszeć już w zeszłym roku. Osobiście w niewymienialne tokeny zainwestowali Snoop Dogg, Jimmy Fallon, Eminem, Stephen Curry, Post Malone czy Justin Bieber – konkretnie kupili oni jeden z przedmiotów kolekcjonerskich z elitarnej serii Bored Apes Yacht Club. Bieber na ten cel wydał aż 500 tokenów Ethereum (ETH).
Swoje własne kolekcje NFT wypuścili w ubiegłym roku natomiast tacy celebryci jak Lionel Messi, Lil Nas X, Grimes, Jay-Z, Shakira, Katy Perry, Lewis Capaldi, Steve Aoki, Shawn Mendes czy ponownie Snoop Dogg.
Pierwsi polscy celebryci i influencerzy wypuszczający NFT
Boom celebrytów i influencerów na NFT błyskawicznie dotarł również do Polski. Można powiedzieć, że wszystko zaczęło się w lipcu ubiegłego roku, kiedy Martirenti – polska influencerka, która swoją popularność zdobyła przede wszystkim na Instagramie i TikToku – swoje NFT reprezentujące… cyfrową miłość. Influencerka ogłosiła, że zwycięzca aukcji zyska prawo nie tylko do jej wirtualnego uczucia. Chociaż może brzmieć to absurdalnie, wspomniane NFT zostało kupione za około 1 milion złotych.
Następnie rynkiem NFT zainteresowała się także Dorota Rabczewska, szerzej znana jako Doda. Wokalistka sprzedała w formie NFT skany 3D… swojego ciała. Podzieliła skan na 400 fragmentów i sprzedawała je osobno.
Kontrowersyjne Fancy Bears Metaverse
Następnie o NFT wśród polskich celebrytów i influencerów zrobiło się bardzo głośno w styczniu. Wszystko przez kolekcję Fancy Bears Metaverse (FBM). Stworzyła ją polska firma Fanadise, a w mediach społecznościowych aktywnie promowali ją Krzysztof Gonciarz, Malik Montana, Magda Gessler, Ola Nowak i Joanna Jędrzejczyk. Wymienieni celebryci otrzymali spersonalizowaną grafikę NFT, nawiązującą do ich wyglądu. Łącznie przygotowano 8888 miśków.
Akcja ta wzbudziła sporo kontrowersji – zwłaszcza, że celebryci nie oznaczyli w żaden sposób swoich postów i zdjęć profilowych, na których wyświetlały się awatary Fancy Bears Metaverse jako sponsorowane. Sprawę badał nawet Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, lecz nie ujawniono żadnej informacji o ostatecznym nałożeniu kary finansowej. Widocznie UOKiK nie stwierdził w tym przypadku ani znamion scamu, ani nieprawidłowego sposobu oznakowania postów.
Celebryci próbują zmonetyzować swoją rozpoznawalność za pomocą NFT
Co łączy wszystkich wyżej wymienionych celebrytów i influencerów, poza zaangażowaniem się w promowanie NFT? Niestety to, że nikt z nich nie wyjaśnił czym właściwie są te niewymienialne tokeny.
Dlaczego więc samodzielnie zajmują się popularyzacją NFT i namawiają swoich fanów do inwestowania w te tokeny? Kupując najbardziej rozpoznawalne NFT – takie jak grafiki z kolekcji Bored Apes Yacht Club – po prostu pokazują oni swój status wielkiej gwiazdy która może należeć do prestiżowego, elitarnego grona.
Natomiast celebryci i influencerzy wypuszczający własną kolekcję – usiłują zmonetyzować swoją rozpoznawalność, jest to dla nich bardzo łatwy zarobek. Odbiorcy ich treści kupują NFT, ponieważ pragną posiadać część kolekcji, której współwłaścicielami są ich idole. Fakt, że na dobrą sprawę nie wiedzą co naprawdę kupują, w jaki sposób jest wytwarzane, do czego służy i jakie jest ryzyko inwestycyjne takiego zakupu, nie ma tutaj żadnego znaczenia – żaden z wyżej wymienionych celebrytów nie zadał sobie trudu, aby spróbować to wyjaśnić.
To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli ich nie blokujesz, wyrażasz zgodę na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. AKCEPTUJĘWięcej
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.