Coaching – czy warto?

J2T Trade

Żyjemy w niezwykłych czasach. Nigdy wcześniej ludzie nie posiadali tak sporego dostępu do informacji oraz wiedzy. Dzięki rozwojowi technologii informacyjnej, w ciągu zaledwie kilku minut, możemy uzyskać fakty dotyczące kraju znajdującego się na drugim krańcu świata. Świat stał się dostępny dosłownie na „wyciągnięcie ręki”. Dzięki Internetowi Ziemia stała się globalną wioską, a w chwili obecnej jedyne co nas ogranicza to granice naszej wyobraźni. W dawnych czasach ludzie dysponowali niewielkimi zasobami, ponad to, co potrafili zapamiętać, przez co ich mózgi musiały się uczyć błyskawicznie. To właśnie niezwykły rozwój naszych mózgów, razem z szybką adaptacją do zmieniających się warunków, doprowadził do sytuacji, w której człowiek stał się dominującą istotą na Ziemi. Tysiące lat historii człowieka wraz z jego dziedzictwem, stały się dostępne dla zwykłego zjadacza chleba, który obecnie może za pomocą kilku kliknięć na pulpicie swojego komputera znaleźć odpowiedzi na najbardziej nurtujące go pytania. W jaki sposób zatem to odbija się na inwestorach i spekulantach rynków finansowych, którzy co dzień zmagają się z nadmiarem informacji, które pojawiają się szybciej niż synapsy przekazują informację w mózgu człowieka?

Obecnie żyjemy w erze informatycznej, gdzie większość naszego życia jest regulowana w sposób automatyczny za pomocą różnego rodzaju urządzeń automatycznych, czy robotów. Biorąc pod uwagę obecny rozwój jaki ludzka rasa osiągnęła przez ostatnie wieki, moglibyśmy zakładać, że obecny inwestor dysponuje największymi zasobami od czasu powstania pierwszej giełdy, które miało miejsce w 1531 roku w Antwerpii. Jednakże wraz z otaczającymi nas wszem i wobec osiągnięciami cywilizacyjnymi, nie możemy zapominać, że giełdy również się rozwinęły od czasu XVI wieku. Pomimo, że obecnie otaczają nas dookoła urządzenia, których nie jesteśmy w stanie w pełni zrozumieć czy pojąć, to i tak nasze umysły potrafią jedynie skupić się na 5-7 rzeczach na raz. Jeżeli otrzymujemy naraz więcej informacji, wówczas wpadamy w konsternację, co często towarzyszy nawet najbardziej doświadczonym traderom.

Edukacja inwestorów

Współczesny świat może poszczycić się największą liczbą wyedukowanych ludzi w dziejach. Demokratyzacja świata doprowadziła do sytuacji, w której obecnie każdy człowiek żyjący w kraju z dostępem do edukacji może rozpocząć i zakończyć studia na wybranym przez siebie kierunku. Często osoby spoza branży finansowej wychodzą z założenia, że najistotniejszym elementem, który jest niezbędny do bycia traderem jest skończenie studiów o profilu ekonomicznym, bądź finansowym. Jest to prawda jedynie w części. Faktem jest, że wykształcenie finansowe jest bardzo pomocne w zrozumieniu zawiłych mechanizmów rynkowych. Jednakże cały system edukacyjny, jak również studia finansowe w żaden sposób nie przygotowują do zawodu tradera. Trading jest dziedziną niezwykle emocjonalną, która wpływa na emocje imającego się tego zawodu spekulanta. Niestety w szkole, ani na studiach nie porusza się tematu, w jaki sposób trader powinien radzić sobie z psychologicznym aspektem tego zawodu.

Przez cały czas odkąd trading zaczął zyskiwać coraz większe grono sympatyków, zaczęto organizować różne eventy edukacyjne, seminaria, szkolenia, mające służyć propagowaniu wiedzy z zakresu tradingu wśród początkujących oraz zaawansowanych uczestników rynków finansowych. Obecnie większość brokerów rynków walutowych oraz domów maklerskich organizuje różnego rodzaju inicjatywy wraz z firmami szkoleniowymi, dzięki którym ich klienci mogą pozyskać wiedzę dotycząca handlu instrumentami dostępnymi na ich platformach. Zakres szkoleń często dotyczy kwestii związanych z określoną platformą dostępną na rachunku inwestycyjnym, jak również zagadnień związanych z identyfikacją określonej okazji na wykresie cenowym. Mogą one dotyczyć zarówno klasycznej analizy technicznej wywodzącej się z teorii Dowa, jak również dotyczącej oznaczania fal zgodnie z teorią fal Elliotta. Część tematyki może być poświęcona zdobywającemu coraz większe poparcie wśród traderów Price Action, zaś inne oscylatorom czy wskaźnikom, których nie sposób zliczyć. Szkolenia stacjonarne pozwalają spotkać się twarzą w twarz z prowadzącym, zadać mu pytania odnośnie różnych niejednoznacznych kwestii przez niego omawianych. Dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na dojazd do większego miasta, w których często są organizowane szkolenia stacjonarne, czy po prostu nie mają czasu, organizowane są szkolenia online. Podczas nich uczestnicy spotykają się z prowadzącym przez Internet. Dzięki temu mogą zaoszczędzić czas na dojazd, jednocześnie uczestnicząc w spotkaniu. W czasie sesji mogą zadawać pytania prowadzącemu, także jest to dla nich znacznie opłacalne niż obejrzeć filmik w Internecie ze szkolenia. Ostatnimi czasy pojawił się nowy sposób na trenowanie i edukowanie przyszłych, jak i obecnych traderów – coaching. Co oznacza ta dziwnie brzmiąca nazwa?

FP Markets

Coaching czy szkolenia?

Pod nazwą coaching w tradingu, należy rozumieć wykorzystanie wiedzy i umiejętności, już posiadanych przez danego tradera, jak również ich systematyzacja oraz prawidłowe nakierowanie. W połączeniu z właściwą motywacją, pozwala to inwestorowi osiągnąć postęp w tradingu i usprawnić jego mechanizmy. Dzięki indywidualnemu podejściu, trader zyskuje obiektywne spojrzenie na swoje aktualne osiągnięcia, jak również ograniczenia, które często blokują drogę ku poprawie wyników inwestycyjnych. Coach pomaga odnaleźć swoją drogę w spekulacji, dobrać strategię, jak również pokonać swoje słabości. Coaching pomaga przekraczać bariery, rozszerzać strefę komfortu, poznać lepiej samego siebie, podnieść poczucie własnej wartości, znaleźć równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Fakt, że coaching zasługuje na dłuższe rozważanie wynika z faktu, że jest prowadzony indywidualnie, przez co dany spekulant nie jest traktowany „odgórnie” przez „wszystkowiedzącego” nauczyciela. Tu jest inaczej, to coach razem ze swoim podopiecznym siadają razem, by określić gdzie znajduje się dany inwestor oraz jak daleko zamierza zajść.

Szkolenie wychodzi z założenia, by przekazać słuchaczowi wiedzę znaną prowadzącemu. Zwykłe szkolenia podchodzą do omawianego tematu w sposób teoretyczny, co powoduje sytuację, w której bardziej przypominają wykład niż praktyczne zajęcia. W coachingu najważniejszy element to łączenie teorii z praktyką. Trader nie tylko poznaje tematykę dotyczącą danego zagadnienia, lecz również stosuje je w praktyce obserwując na ile dany schemat poznawczy jest dochodowy. Coaching powinien zawierać w sobie kilka elementów, by mógł być nazwany efektywnym. Przede wszystkim coaching musi posiadać jasno sprecyzowany plan działania. Klarowny plan przewiduje zdefiniowanie obecnego stanu rzeczy w jakim znajduje się trader, wraz z wiedzą jaką posiada. Wiedząc gdzie jest, powinien następnie określić, gdzie chciałby się znaleźć. Czy trading ma być dodatkowym dochodem, czy może głównym źródłem zarobków danego adepta? Kiedy cel zostaje dokładnie opisany warto omówić kwestie związaną z planem działania. Wiedząc, co trader wie możemy zakładać co powinien jeszcze wiedzieć, by znaleźć się w wymarzonym punkcie. Coaching może korzystać ze szkoleń, jednakże musi być stricte praktyczny. Bez tego trader staje się jedynie teoretykiem. Różnicy między posiadaniem miliona złotych, a rozmową o nim, nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć.

Coaching wymaga posiadania mentora, który będzie prowadził „za rękę” tradera przez morze informacji, by pomóc określić mu co jest bardziej istotne, a co mniej. Coaching nie stanowi doradztwa, zaś jedynie drogowskaz w jaki sposób należy podchodzić do rynków oraz tradingu. Coaching przez to nie jest rozwiązaniem dla wszystkich osób. Ci, którzy są samoukami oraz skrajnymi indywidualistami, będą czuć się niezręcznie w sytuacji, gdy ktokolwiek miałby wskazywać im najlepsze (jego zdaniem) podejście do tradingu.

Podsumowanie

Coaching jest doskonałym narzędziem dla osób, które pragną odnaleźć się w tradingu, jednakże gubią się z powodu nadmiaru informacji podczas analizy rynku oraz szukają swojego podejścia w spekulacji. Indywidualne podejście coacha pozwala na całkowite dopasowanie się do potrzeb tradera. Istotne jest również, by sam coach posiadał odpowiednie doświadczenie w tradingu. Dzięki temu będzie mógł tłumaczyć swoim adeptom zagadnienia, które doskonale zna z autopsji. Na podstawie własnych popełnionych błędów, łatwiej mu przestrzec klientów przed nieroztropnymi decyzjami. Dodatkowo coach powinien posiadać doświadczenie w szkoleniu ludzi, dzięki czemu będzie potrafił wyjaśnić kwestie w sposób jasny i zrozumiały przez klientów.

Coaching jest usługą płatną, dlatego warto wziąć pod uwagę, czy są dostępne różnego rodzaju ulgi w postaci zniżki, bądź współpracy coacha z daną firmą brokerską. Jeżeli istnieje możliwość skorzystania z coachingu na mocy współpracy domu maklerskiego czy firmy brokerskiej, wówczas trader może skorzystać z wiedzy i doświadczenia coacha bez płacenia za usługę. Firma inwestycyjna bierze wówczas koszty usługi coachingu na siebie, opłacając ją swojemu klientowi VIP. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które podchodzą do tematu coachingu w sposób ostrożny i zdystansowany, przy jednoczesnej możliwości skorzystania z wiedzy mentora. Wykorzystana w praktyce wiedza prowadzącego coaching, może następnie przekuć się w źródło dochodu adepta.

Zapoznaj się z ofertą Coachingu w Trading Elite.

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO

Trading Coach
Trader z wieloletnim doświadczeniem, który poza inwestowaniem dzieli się również swoją pasją do rynków z mniej doświadczonymi inwestorami. Długi staż na rynku pozwolił mu sprawdzić na własnym rachunku wiele strategii, koncepcji i podejść do rynków, dzięki czemu stanowi istną kopalnię wiedzy na tematy tradingowe. W swoim podejściu najczęściej wykorzystuje kombinację analizy fundamentalnej i technicznej, w celu doboru jak najlepszego momentu wejścia i wyjścia z pozycji.