Tokeny wkraczają na rynek zabytkowych samochodów!

249

Projekt BB Oldtimer Garage to dzieło zespołu utalentowanych mechaników-pasjonatów, którzy przywracają do pełni życia i funkcjonalności legendy szos lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Teraz, planują oni tokenizację swoich projektów, co potencjalnie zniesie bariery wejścia na rynek zabytkowych samochodów i umożliwi entuzjastom motoryzacji inwestycję w dochodową branże renowacji klasyków.

O szczegółach tego niezwykle interesującego projektu Przemysław Tabor – redaktor Comparic24.tv porozmawiał z Krzysztofem Hankusem – prezesem spółki BB Oldtimer GARAGE. Rozmowa jest dostępna na kanale Comparic Rynki, a najistotniejsze informacje, których się z niej dowiedzieliśmy, zostaną przedstawione poniżej:

Tokenizacja BB Oldtimer Garage – rozmowa z Krzysztofem Hankusem

Czym BB Oldtimer Garage zajmuje się na co dzień?

Firma przywraca do świetności zabytkowe samochody z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Z reguły są to modele europejskie, głównie włoskie unikatowe. BB Oldtimer Garage stara się więc wyszukiwać unikatowe projekty, lecz także zajmuje się remontem bardzo różnych retro samochodów swoich klientów, głównie niemieckich i włoskich.

22 kwietnia miała miejsce premiera projektu tokenów NFT opartych o renowację pojazdów z warsztatu BB Oldtimer Garage. Na czym polega ta tokenizacja?

Po wieloletnich obserwacjach rynku pojawił się temat, że wiele osób inwestuje spore kwoty w zabytkowe auta z nadzieją, że zarobi na tego typu działaniach. Jak wiadomo, rynek samochodów zabytkowych, jak każdy inny, charakteryzuje się zmiennością. Okazuje się jednak, że samochody BB Oldtimer Garage mają dodatkową wartość dla kolekcjonerów ze względu na pełną historię renowacji. Warsztat postanowił więc ztokenizować paczkę samochodów, aby powstał rynek wtórny tych tokenów, jeśli ktoś chciałby wyjść wcześniej z inwestycji, bez czekania na kolejny wzrost wartości zabytkowych aut.

Jak obecnie wygląda rynek kolekcjonerskich samochodów? Jest on ukierunkowany pod inwestycje nastawione na dużą stopę zwrotu czy to przestrzeń bardziej dla pasjonatów motoryzacji?

Pasjonaci to oczywiście duża część samochodów, natomiast trzeba zauważyć, że rynek od 2017 roku znajduje się w dołku i należy się spodziewać, że ten dołek może potrwać jeszcze nawet dwa lata. Dlatego to dobry moment, by zrobić renowację kolejnych samochodów, ponieważ w kolejnych latach będzie można je spieniężyć z satysfakcjonującym zyskiem.

O jakich kwota mowa, jeśli chodzi o odrestaurowane klasyki z lat siedemdziesiątych?

BB Oldtimer Garage przy ustalaniu wartości kieruje się niemiecką firmą Classic Data, która notuje wartości wszystkich transakcji samochodowych na rynku niemieckim. Biorąc pod uwagę ostatnie 10 lat, mowa o wzrostach rzędu 350-400%. Należy się spodziewać, że obecnie ten rynek jest dojrzalszy niż 10 lat temu, tak spektakularnych zysków przez kolejne 10 lat raczej więc nie będzie, natomiast 100-200% od obecnych cen jest bardzo realne.

Czy bardziej opłaca się odnawiać samochód do stanu fabrycznego czy modyfikować dokładnie pod życzenie klienta?

Na pewno nie wolno zmieniać bryły samochodu, natomiast w kwestii kolorów jest absolutna dowolność. Inwestorzy zwracają jednak uwagę, by wybierane kombinacje kolorów były oparte o gamę oryginalnych kolorów fabrycznych.

Jaki był najciekawszy projekt w karierze Krzysztofa Hankusa?

Niewątpliwie był to projekt “Malucha”, czyli Fiata 126p dla Toma Hanksa. Było to największe przedsięwzięcie warsztatu, a co więcej było to działanie w 100% charytatywne. Aktualnie realizowane jest podobne przedsięwzięcie – Syrena dla Toma Hanksa.

A jaki jest wymarzony model samochodu Krzysztofa Hankusa, zarówno do odrestaurowania, jak i do otrzymania?

Są dwa takie samochody – Intermeccanica Italia Spyder oraz Chevrolet Corvette z 1957 roku.

Jaki jest typowy klient BB Oldtimer Garage?

Warsztat ma wielu klientów głównie z obszaru Niemiec, ponieważ to właśnie oni pragną najczęściej mieć samochody lepsze niż były one oryginalnie. Czyli remonty mają wyglądać lepiej niż fabrycznie. Z reguły są to kolekcjonerzy, czyli osoby posiadające kilkanaście/kilkaset samochodów w garażu i BB Oldtimer Garage regularnie robi dla nich po kilka projektów.

Jak samochody trafiają do BB Oldtimer Garage?

Warsztat posiada wielu inwestorów otwartych na zakup nowych samochodów, często więc jest on w stanie im polecić wyjątkowe auta. Często przychodzą także klienci, którzy posiadają auto, które zostało w garażu po poprzednim pokoleniu i wymaga ono remontu. Klienci BB Oldtimer Garage są często takimi modelami zainteresowani i je nabywają.

Jakie są szczegóły techniczne związane z emisją tokenów NFT przez BB Oldtimer Garage?

Jest to pakiet 10 samochodów, które już warsztat posiada, wie ile wyniesie koszt ich remontu, to modele wybrane w taki sposób, aby dawały możliwość dużego wzrostu ceny. Emitowane jest 50 tysięcy tokenów reprezentujących wartość tych 10 aut. Natomiast każdy z inwestorów może kupić tak dużo tych tokenów, iż zamienią się one w token NFT reprezentujący prawo własności do któregoś konkretnego z tych samochodów. Ceny aut w tokenach BBO21 są różne, pierwszy projekt kosztuje 4367 tokenów.

Gdzie można znaleźć szczegółowe informacje na temat emisji?

Główna strona emisji znajduje się na platformie Mosaico, uruchomiona zostanie także specjalna strona internetowa warsztatu BB Oldtimer Garage, gdzie będą pojawiać się informacje dotyczące postępów renowacji tych aut.

Czy znane są poszczególne modele tych 10 pojazdów będących podstawą do emisji tokenów?

Tak, ale nie zostały jeszcze wszystkie zaprezentowane, warsztat będzie je odsłaniać po kolei – po przekroczeniu 50% zbiórki na pierwszy samochód, zaprezentowany zostanie następny.

Na co przeznaczone zostaną środki pozyskane w ramach emisji tokenów?

Wyłącznie na zakup i remont tych samochodów.

A co skłoniło BB Oldtimer Garage do wyboru tokenizacji jako proponowanej formy inwestycji?

Daje ona możliwość dywersyfikacji ryzyka. Właściciele tokenów biorą udział w podziale zysku z każdego, pojedynczego samochodu. Kupując jeden token, mamy udział w 10 różnych projektach. Po drugie, tokeny można sprzedać na rynku wtórnym. Ponadto, wartość tych tokenów na rynku wtórnym zwyczajnie może rosnąć.

Jak Krzysztof Hankus ocenia współpracę z Mosaico?

To bardzo profesjonalna platforma, co więcej pochodzi ona z Bielska-Białej, a Krzysztof Hankus już wcześniej z nią współpracował.

Jakie są długoterminowe plany BB Oldtimer Garage?

Firma chce się dalej specjalizować w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, natomiast ma szerokie plany związane z tokenizacją – jeżeli ten projekt wypali, to wystartuje projekt tokenizacji gotowych, wyremontowanych już aut. W planach jest również projekt zbudowania miejsca, gdzie te samochody mogłyby być eksponowane i organizowane mogłyby być imprezy komercyjne dla firm.

Czy to, że klienci BB Oldtimer Garage pochodzą głównie z zagranicy oznacza, że w Polsce rynek samochodów zabytkowych jest mały w porównaniu z resztą Europy? Czy istnieje potencjał na zwiększenie tego rynku?

Tak naprawdę Polska jest motorem napędowym procesów renowacji w Europie. Potencjał przemysłu renowacji w Polsce jest więc ogromny, zwłaszcza w stosunku do najbliższej konkurencji, czyli Niemiec czy Szwajcarii. Co więcej, w Polsce jest wielu inwestorów posiadających bardzo imponujące kolekcje samochodów zabytkowych.

Nagranie z rozmowy dostępne jest pod tym adresem:

 

Trader's Area tworzymy z pasji do rynków finansowych i tradingu online. Tym zajmujemy się na co dzień i w tym jesteśmy najlepsi. Nasz cel jest jasny – dostarczyć Ci najbardziej sprawdzonych narzędzi, które wykorzystasz w swoim tradingu. Mamy nadzieję, że zainspirujemy Cię, uwolnimy Twój potencjał i przyczynimy się do Twojego sukcesu w inwestowaniu na rynkach finansowych. Wierzymy, że dzięki tradingowi online będziesz w stanie zrealizować swoje marzenia i wyznaczone cele.