Forex z J2T

Sektor browarniczy w Polsce to ogromny, pełen możliwości rynek. Jak rozwijał się do tej pory i co go czeka w najbliższej przyszłości? Co wyróżnia na tle całego rynku Browar Jastrzębie, który właśnie rozpoczyna emisję crowdfundingową? Jakie plany ma spółka na najbliższe miesiące?

Na te i inne pytania, w rozmowie z redaktorem Comparic24.tv, Krzysztofem Kamińskim, odpowiedział Piotr Piekarski – Prezes Zarządu Browar Jastrzębie S.A.

Jak Piotr Piekarski ocenia funkcjonowanie rynku browarniczego w Polsce?

Do 2019 roku średnie spożycie piwa na 1 osobę w Polsce wynosiło około 100 litrów rocznie. Niestety pandemia COVID-19 sprawiła, że sprzedaż spadła rok do roku o około 4%. Piotr Piekarski ma jednak nadzieję, że gdy skończy się wojna, a inflacja zacznie odpuszczać, to wrócimy do poziomów sprzed pandemii koronawirusa.

Jak radzi sobie Browar Jastrzębie?

Lata 2020-2021 były kluczowe dla rozwoju Browaru Jastrzębie. Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego, sprzedaż każdego roku zwiększała się, a 2022 rok okazuje się dla browaru bardzo dobry, przychód spółki został podwojony w stosunku do 2021 roku.

Niestety, jednocześnie inflacja skonsumowała znaczną część marży Browaru Jastrzębie, dlatego jego wyniki finansowe nadal nie są najlepsze. Nie zmienia to faktu, że potencjał rozwojowy spółki wciąż jest bardzo duży.

Jak wyglądają plany spółki na najbliższe miesiące?

Przed pandemią COVID-19 nacisk sprzedażowy Browaru Jastrzębie miał być nałożony na sieć tradycyjną. Ta część rynku zaczęła jednak znacząco tracić na znaczeniu w okresie pandemii.

Ponadto, pandemia nauczyła Browar Jastrzębie, że fundamentem sprzedaży są natomiast markety i sklepy wielkopowierzchniowe. W nich sprzedaż nadal odbywa się na dużym poziomie. W tym roku Browarowi Jastrzębie udało się wejść do trzech dużych sieci marketów – Carrefour, Kaufland, Auchan.

W przyszłym roku browar zamierza on zrobić duże promocje we wszystkich tych trzech marketach . Ponadto, podpisane są jeszcze umowy z sieciami Leclerc i Eurocash. Spółka chciałaby w przyszłym roku wejść jeszcze do innych dużych sieci handlowych – w tym do Lidla, i w tym celu prowadzone są obecnie rozmowy.

Oprócz tego, browar zamierza rozwijać marki własne, czyli piwa z marką swoich klientów. Co więcej, chce on także otworzyć “klub piwosza”. Będzie on polegał na tym, że w ramach opłacanego abonamentu do klubowiczów będą wysyłane różne piwa.

Na co spółka planuje wydać środki, które zostaną pozyskane w ramach crowdfundingowej emisji akcji?

Przede wszystkim niezbędny dla Browaru Jastrzębie jest kapitał obrotowy. W końcu przed wejściem do danego marketu musi ona swoje piwo wyprodukować. Część zebranych środków ma także zostać przeznaczona na marketing, na spłatę zobowiązań browaru oraz na magazyn obok browaru.

Czy Browar Jastrzębie planuje debiut na giełdzie?

Od samego początku spółka deklarowała, że chce zadebiutować na rynku NewConnect. Już nawet dwukrotnie Browar Jastrzębie składał wniosek o dopuszczenie do obrotu na giełdzie.

Niestety, na dziś nie spełnia ona warunków, więc nie została ona dopuszczona. Chodzi tutaj o osiągnięcie odpowiedniej sprzedaży i kapitału obrotowego. Jeśli uda się zrealizować przyszłoroczne plany spółki, a kampania crowdfundingowa spełni swoje cele, to te warunki będą jednak spełnione.

Co dziś wyróżnia Browar Jastrzębie na tle całego rynku browarniczego?

Od teraz, z każdej sprzedanej butelki Browaru Jastrzębie 15 groszy będzie przekazywane na fundusz dla akcjonariuszy. Następnie, co pół roku, środki z niego będą wypłacane dla udziałowców proporcjonalnie w stosunku do ilości posiadanych akcji.

Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą rozmową, znajduje się ona poniżej.

 

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO