Kim są Market Maker i Taker na rynkach finansowych?
64
Gdy ceny na rynkach szybko wzrastają lub spadają, traderzy zaczynają błyskawicznie podejmować decyzje inwestycyjne i zamykać transakcje lub otwierać nowe. A brokerzy na rynkach finansowych – jak każdy biznes – muszą na siebie zarabiać.
W efekcie trading na rynkach finansowych ma dziś w pełni globalny i zdecentralizowany charakter, co oznacza, że możemy na nim handlować wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do sieci oraz sprzęt obsługujący Internet. Potrzebujemy jednak w tym celu właśnie nawiązać współpracę z brokerem. A oni dzielą się podstawowo na trzy grupy: Market Maker, STP i ECN.
Pierwszy z tych rodzajów jest zdecydowanie najczęściej spotykany. Na czym ten typ brokera polega? Kim z kolei jest Market Taker? Przekonamy się poniżej:
Market Maker – kto to?
Market Maker, inaczej animator rynku, jest instytucją, która w każdym momencie jest gotowa zawrzeć z nami transakcję, na określoną minimalną sumę po określonej cenie.
Broker typu Market Maker
Na rynkach finansowych, w modelu Market Maker najczęściej występują brokerzy Forex. Nie realizują oni zleceń klientów bezpośrednio na rynku międzybankowym, tylko samodzielnie decydują po jakiej cenie zawierane są transakcje. W efekcie, z reguły nie pobierają prowizji za otwarcie i zamknięcie pozycji – poza wysokim spreadem, który sami wyznaczają.
Warto zwrócić uwagę, że na takiej samej zasadzie działają choćby stacjonarne kantory wymiany walut. One także samodzielnie ustalają ceny kupna i sprzedaży danej waluty.
Market Maker na realnym rynku
Z kolei na realnym rynku finansowym, Market Maker tworzy zlecenia i dodaje je do księgi zleceń, zwiększając tym samym płynność na danym rynku. Market Makerem może być zarówno firma, jak i osoba indywidualna o znacznym kapitale, zawierająca zlecenia oczekujące (Stop i Limit), które mogą zostać zrealizowane tylko przy określonych warunkach.
Market Taker – podstawowe informacje
Market Taker to po prostu tradycyjny inwestor zawierający zlecenia kupna i sprzedaży po aktualnym kursie rynkowym (lub kursie w danym momencie ustalanym przez Market Makera w przypadku handlu u brokerów Forex). W efekcie Market Taker nieco przypomina konsumenta, który przychodzi do sklepu na zakupy.
Najpierw Market Maker wyłożył swoje produkty, więc teraz czas na tego, który przyjdzie i je zakupi. Market Maker więc tworzy płynność, a Market Taker wypełnia to zlecenie, płacąc przy tym prowizję lub ponosząc koszty spreadu.
Zła sława brokerów typu Market Maker
Należy pamiętać, że broker działający w modelu Market Maker jest drugą stroną transakcji dla swojego klienta. Co za tym idzie, mamy tutaj do czynienia z pewnym konfliktem interesów, w którym nasz zysk jest stratą brokera i odwrotnie – nasza strata oznacza korzyść drugiej strony transakcji, czyli w tym przypadku Market Makera, u którego prowadzimy rachunek inwestycyjny.
Jak nietrudno się domyślić, nie jest to zbyt korzystna sytuacja dla samego klienta, ponieważ teoretycznie jest on w gorszej sytuacji niż druga strona transakcji – to broker jest dla nas zarówno organizatorem rynku jak i dostawcą kwotowań dla danego instrumentu, jednocześnie zajmując pozycję odwrotną do naszej.
W konsekwencji, można dziś spotkać się z opinią, że brokerzy typu Market Maker tak naprawdę mogą zrobić co chcą z pozycjami swoich klientów i kreują rynek w taki sposób, aby jak najwięcej klientów traciło, co tym samym będzie zyskiem brokera. Mowa tutaj przede wszystkim o realizowaniu zleceń zabezpieczających stop loss klientów, rozszerzaniu spreadów czy kwotowaniach i poślizgach cenowych na niekorzyść klientów.
Czy obawy są zasadne?
Rzeczywiście, jeżeli mówimy o brokerach działających w modelu Market Maker, którzy nie posiadają licencji żadnego z europejskich regulatorów finansowych, to rzeczywiście może się, że działają one w sposób nieuczciwy.
Dlatego więc tak ważne jest korzystanie z usług brokerów licencjonowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego lub przez innego europejskiego regulatora. Tylko wtedy mamy przynajmniej częściową gwarancję tego, że broker nie robi “co mu się podoba” z pozycjami swoich klientów.
Co więcej, jeżeli uważamy że kwotowania jakiegoś instrumentu odbiegały od instrumentu bazowego, co było dla nas niekorzystne i doprowadziło nas do straty albo niższego zysku, nasz broker ma obowiązek na żądanie klienta ujawnić na podstawie kwotowania od jakiego dostawcy płynności lub instytucji ustalał cenę w danym momencie, co zaś może być podstawą do złożenia reklamacji. Jeżeli nasza reklamacja nie została uznana, z czym się nie zgadzamy, mamy prawo złożyć zażalenie do KNF.
To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli ich nie blokujesz, wyrażasz zgodę na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. AKCEPTUJĘWięcej
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.