Kiedy może się przydać empatia?

komunikacja

komunikacjaZ innymi ludźmi mamy do czynienia każdego dnia niezależnie od tego, czy chodzi o sferę zawodową, czy też prywatną. Zawsze jednak w takich okolicznościach będą istniały bardzo różne zależności. Nie zawsze jednak jesteśmy zadowoleni z tego, w jaki sposób będzie przebiegać komunikowanie. Czasami niestety nawet wbrew naszej woli i odruchowo będziemy się obrażali albo będziemy nadąsani. To bardzo infantylne sposoby na to, aby sobie radzić z problemami, ale jak się okazuje, statystycznie będą występowały bardzo często. Powody czasami mogą być rozmaite. Nawet przecież znajomi mogą się pokłócić o to, kto lepiej wykonał jakiś projekt pracy. W takich okolicznościach o wiele lepszym rozwiązaniem może być zachowanie empatyczne. Zamiast więc wymuszać na innych osobach to wszystko, na czym nam zależy, lepiej po prostu zadbać o skuteczną komunikację.

Komunikacja z wykorzystaniem manipulacji

Niezwykle często też stosujemy bardzo błędne praktyki polegające na manipulacji. Schematem zauważanym na linii rodzic dziecko jest stawianie warunków. Okazuje się też, że takie pozornie tylko motywacyjne modele działania funkcjonują także w relacjach pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Chodzi, więc o system nagród i kar. W efekcie jednak dochodzi tu do szantażu emocjonalnego.

Dziecku stawiane są warunki, że otrzyma na przykład nagrodę w postaci zabawki dopiero wtedy, jak zrealizuje obowiązki. Trochę tak, jak motywowanie strachem. To daje pewne efekty, ale tylko i wyłącznie doraźne. W rezultacie wcale nie będzie budować zaufania i wcale nie będzie to działać stymulująco na przyszłość. Groźby takie niejednokrotnie też wynikają po prostu z własnej frustracji. Niekoniecznie, więc musi to wynikać z jakiegoś przemyślanego planu działania, ale chodzi o pewne względy emocjonalne. Ktoś, kto nie może panować nad swoimi emocjami, nierzadko reaguje agresją na wszystkich polach komunikacyjnych.

Jak walczyć z „fochem”?

Czy więc rzeczywiście jesteśmy skazani na to, aby obcować z osobami, które się na nas bardzo szybko obrażają albo samemu pokazywać dąsy, gdy coś nie idzie po naszej myśli? Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić to, że pomimo doraźnego osiągania celów, na skutek wymuszania, będzie to tak naprawdę funkcjonowanie w toksycznej relacji. Tego rodzaju komunikowanie nigdy się nie sprawdzi na dłuższą metę. Warto szukać pozytywnych rozwiązań, a jeżeli istnieje konieczność, to należy wykorzystać autoterapię albo po prostu zwrócić się do specjalisty.

FP Markets

Ku naszemu zdziwieniu bardzo dużo może tu zdziałać wewnętrzne wyciszenie. Lepiej jest się postarać, chociażby o chwilę refleksji i zastanowić się, co konkretnie robimy nie tak. Możliwe, że zostaliśmy też nauczeni reagowania w ten sposób na przykład przez naszych rodziców. Czasami bezwiednie po prostu będziemy powtarzali tego rodzaju zachowania i stosowali takie same matryce komunikacyjne. Pomóc może na przykład joga albo nawet ćwiczenia oddechowe.

Wyjście z impasu emocjonalnego

Przede wszystkim, więc postawą, zresztą rekomendowaną przez doświadczonych psychologów, jest prowadzenie stylu rozmowy, który będzie bazować na wzajemnym szacunku, a także poszukiwaniu rozwiązań, które będą służyły wszystkim stronom. Należy też wyjść poza taki zaklęty krąg obwiniania się nawzajem i bezpardonowej walki o to, kto ma rację. Z kolei prawdziwą sztuką będzie na pewno, byśmy zachowywali się w taki sposób, aby nasz rozmówca nie czuł się obrażony i nadąsany. Chodzi właśnie o większą świadomość empatyczną, czyli postawienie się niejako po drugiej stronie barykady.

Trader's Area
Trader's Area tworzymy z pasji do rynków finansowych i tradingu online. Tym zajmujemy się na co dzień i w tym jesteśmy najlepsi. Nasz cel jest jasny – dostarczyć Ci najbardziej sprawdzonych narzędzi, które wykorzystasz w swoim tradingu. Mamy nadzieję, że zainspirujemy Cię, uwolnimy Twój potencjał i przyczynimy się do Twojego sukcesu w inwestowaniu na rynkach finansowych. Wierzymy, że dzięki tradingowi online będziesz w stanie zrealizować swoje marzenia i wyznaczone cele.