Handel algorytmiczny czy handel społecznościowy? – porównanie

453
trading za pomocą zewnętrznej strategii
J2T Trade

W ostatnich latach w tradingu na Forex bardzo silnie zaczęły się rozwijać pewne zupełnie nowe trendy. Wydaje się, iż stało się tak w odpowiedzi na postęp technologiczny oraz coraz szerszy dostęp do Internetu i rynku kapitałowego – za pomocą platform brokerskich.

W efekcie, dziś ogromne zainteresowanie budzą dwie przeciwstawne tendencje – handel algorytmiczny oraz handel społecznościowy. Obie te nowoczesne techniki mają jednak jedną wspólną cechę – ograniczają nas proces decyzyjny do niezbędnego minimum, praktycznie zdajemy się tutaj na łaskę zewnętrznego mechanizmu, i to zupełnie celowo.

Jakie są wady i zalety tych metod? Która z nich wydaje się na dziś być skuteczniejsza, a która powinna okazać się bardziej perspektywiczna w przyszłości? Przekonamy się poniżej. Zacznijmy od przybliżenia zagadnienia handlu algorytmicznego:

Handel algorytmiczny – podstawowe informacje Schemat działania handlu algorytmicznego

Handel algorytmiczny to nabywanie lub zbywanie instrumentów finansowych przy pomocy algorytmu komputerowego automatycznie ustalającego indywidualne parametry zleceń nabycia lub zbycia tych instrumentów – w tym moment złożenia zlecenia, termin jego ważności, cenę i/lub liczbę instrumentów będących przedmiotem zlecenia albo sposób zarządzania zleceniem po jego złożeniu, przy czym następuje to bez udziału człowieka lub przy ograniczonym udziale człowieka.

FP Markets

Oznacza to, iż mamy tutaj do czynienia z procesem wykorzystywania komputerów do przeprowadzenia określonego zestawu instrukcji dotyczących zawarcia transakcji, co pozwala na generowania zysków z prędkością i częstotliwością niemożliwą do uzyskania przez działającego samodzielnie człowieka. Za wszystko odpowiada specjalny algorytm, określony zestaw jasno zdefiniowanych instrukcji mających na celu wykonanie zadania.

Znaczenie handlu algorytmicznego

Już teraz handel algorytmiczny pełni absolutnie kluczową rolę na światowym rynku kapitałowym. Okazuje się bowiem, że aż 80%. ruchów na amerykańskiej giełdzie i rynku Forex jest wykonywanych przez automatyczne, algorytmiczne roboty handlowe. Co więcej, dziś handel algorytmiczny jest dostępny praktycznie dla wszystkich traderów na większości głównych rynków, nic więc dziwnego, że ta forma tradingu ma tak ogromne znaczenie. Dzięki niej traderzy mogą kontrolować wiele rynków przez 24 godziny na dobę oraz uwolnić się od negatywnych emocji, ponieważ algorytmy handlują za nich zgodnie z ustalonym i przetestowanym planem.

Zalety handlu algorytmicznego

Po pierwsze, psychologia i dyscyplina. Doskonale wiemy w jak dużym stopniu odpowiadają one za skuteczność w tradingu. Algorytm – w przeciwieństwie do człowieka – nie musi się zastanawiać i rozważać wszelkich otaczających nas kwestii. On po prostu wykonuje założenia naszej strategii automatycznie.

Drugą istotną zaletą jest oczywiście oszczędność czasu. Stosując handel algorytmiczny, to program czuwa nad wykresami, i to wielu rynków, przez to 24 godziny na dobę.

Trzecią zaletą jest szybkość reakcji. Jak nietrudno się domyślić, program odpowiedzialny za handel algorytmiczny szybciej niż my dostrzega, że założenia naszej strategii zostały zrealizowane i automatycznie otwiera lub zamyka pozycję.

Wady handlu algorytmicznego

Po pierwsze, wrażliwość algorytmicznego oprogramowania do tradingu na wszelkie zakłócenia jest duża, co staje się źródłem poważnego ryzyka. Błędy mogą się więc przytrafić w trakcie gromadzenia wiedzy przez algorytm, co skutkuje później złym doborem danych, a więc słabą jakością analiz czy niewłaściwym ich zastosowaniem.

Kolejną kwestią dobór i jakość danych, jakie są przetwarzane przez algorytm. Jak wiadomo, mamy tu do czynienia z mechanizmem analizującym przeszłość i starającym się dokonać pewnych ekstrapolacji na przyszłość na podstawie założonej strategii. Jeśli dane na wejściu będą miały niską jakość (albo poważne ubytki), nawet najlepszy algorytm nie będzie w stanie naprawić tych “błędów u źródła”. To z kolei odbije się na skuteczności algorytmu.

Handel społecznościowy – podstawowe informacje

Handel społecznościowy, określany także mianem social tradingu to wciąż nowa, choć istniejąca na rynku już od lat forma inwestowania będąca następstwem niepohamowanego rozwoju świata nowych technologii, branży internetowej, sektora finansowego oraz ich coraz bliższej współpracy. Social trading to tak naprawdę rozwiązanie z zakresu handlu na rynku kapitałowym, social mediów i idei współdzielenia (sharing economy). Brzmi ciekawie, prawda? Jak natomiast działa to w praktyce?

Otóż, handel społecznościowy pozwala na błyskawiczne dzielenie się wiedzą i spostrzeżeniami, a także pomysłami inwestycyjnymi i pojedynczymi zagraniami ze społecznością, tak jak dzielimy się swoim życiem prywatnym w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook czy TikTok.

Handel za pomocą social tradingu polega na tym, że traderzy mogą naśladować – nawet w sposób automatyczny – ruchy innych inwestorów, w szczególności tych, którzy w ostatnim czasie generują ponadprzeciętną stopę zwrotu. Decyzje inwestycyjne nie są więc oparte o własne analizy i strategie tradingowe. Są jedynie wynikiem ślepego podążania za decyzjami tych, którzy w opinii inwestora są bardziej uzdolnionymi traderami od niego.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy pragną dzielić się swoją wiedzą? Z dwóch powodów – po pierwsze są dodatkowo wynagradzani przez właścicieli platform handlu społecznościowego. A po drugie, mogą rywalizować z innymi doświadczonymi inwestorami i postarać się pokazać swoją wyższość. Taka rywalizacja zawsze nakręca obie strony do osiągania najwyższej możliwej skuteczności i oczywiście – ciągłego rozwoju.

Specjalne platformy do handlu społecznościowego

Istnieje wiele serwisów handlu społecznościowego, które umożliwiają obserwowanie zachowań graczy udostępniających swoje sygnały transakcyjne oraz ich naśladowanie. Nie dość, że to rozwiązanie jest silną dodatkową zachętą do założenia rachunku inwestycyjnego u brokera udostępniającego social trading, to jeszcze z czasem zarabia ono na siebie, poprzez pobieranie prowizji od skopiowanych transakcji.

Zalety handlu społecznościowego Mężczyzna odpoczywa i zarabia dzięki zastosowaniu handlu społecznościowego

Po pierwsze i najważniejsze – handel społecznościowy umożliwia nam czerpanie zysków z inwestycji na rynkach kapitałowych nawet bez posiadania odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w tym zakresie. Oznacza to, że nie musimy zadawać sobie ogromnego trudu, aby gromadzić wiedzę i zyskiwać doświadczenie mające na celu maksymalne dopracowanie własnej strategii inwestycyjnej.

Po drugie, w porównaniu z samodzielnym tradingiem, gdzie konieczne jest samodzielne analizowanie rynku, handel społecznościowy oferuje ogromną oszczędność czasu. Mamy tu więc tę samą korzyść, co w przypadku handlu algorytmicznego.

Po trzecie, stopień zróżnicowania strategii tradingowych na platformach handlu społecznościowego jest ogromny. Możemy naśladować setki inwestorów, z których większość stosuje spersonalizowany, wyróżniający się system tradingowy. Możliwości są zatem gigantyczne, bez problemu dopasujemy je do tolerowanego przez nas poziomu ryzyka.

Wady handlu społecznościowego

Po pierwsze, handlując za pomocą social tradingu, pozbawiamy się zrozumienia z czego wynika kompozycja naszego portfela. Zazwyczaj dostawcy zdawkowo i enigmatycznie opisują logikę swoich strategii, gdyż stanowi to ich przewagę konkurencyjną. W końcu gdyby udostępniali te informacje, praktycznie nikt nie zamierzałby dodatkowo płacić za ich wiedzę. Przez takie świadome ograniczenie kontroli nad własnym kapitałem inwestycyjnym, trudno jest zrozumieć bieżącą sytuację rynkową.

Po drugie, stosują handel społecznościowy posiadamy aktywa, ale nie wiemy dlaczego. Momentami możemy poczuć się jak dziecko we mgle skazane na decyzje nieznanego nam dostawcy. Skutkuje to psychicznym dyskomfortem – nie ma możliwości, abyśmy czuli się choć odrobinę komfortowo w przypadku znacznych wahnięć wartości naszego portfela – będa one wyjątkowo bolesne. W naszej głowie zaczynają pojawiać się pytania typu: W naszej głowie mogą pojawić się pytania i wątpliwości. Co jeśli strategia dostawcy przestanie działać? Co jeśli zmieni on strategię bez informowania o tym swoich klientów? Co jeśli trader napotka problemy techniczne uniemożliwiające dalszy handel?

Porównanie social tradingu i algo tradingu

Jak zatem widzimy, oba omawiane rozwiązania mają gigantyczny potencjał, a ponadto cechuje je wiele korzyści, których nie da się przecenić. Z drugiej strony, w obu przypadkach mamy tu do czynienia z wyraźnymi ograniczeniami, a wady handlu algorytmicznego oraz handlu społecznościowego są nie do zlekceważenia.

W efekcie obydwie metody handlu wydają się naprawdę korzystne dla osób, którym brakuje czasu na trading, a mimo to pragną one zainwestować swoje oszczędności w taki sposób, aby w każdej chwili mogli się z tego wycofać i widzieli jakimi instrumentami finansowymi w danym momencie handlują.

Dla osób z większym doświadczeniem i rozbudowanym spersonalizowanym systemem tradingowym, lepszym rozwiązaniem będzie prawdopodobnie handel algorytmiczny, ponieważ jedyne co muszą zrobić, to wdrożyć swoją strategię do odpowiedniego oprogramowania i przetestować ją. Natomiast, osoby początkujące, bez odpowiedniej wiedzy z całą pewnością spojrzą przychylnym okiem na handel społecznościowy i nie ma w tym nic złego.

Na dłuższą metę jednak wydaje się, iż obie te metody handlu nie zdadzą egzaminu. Wynika to z faktu, że stosując te nowoczesne rozwiązania, przestajemy się rozwijać jako traderzy. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem samodzielne gromadzenie doświadczenia na rynku Forex, wyciąganie właściwych wniosków z własnych nietrafionych decyzji inwestycyjnych i posiadanie pełnej kontroli nad swoim kapitałem.

To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!

OTWIERAM KONTO DEMO

Jakub Bandura
Redaktor portalu TradersArea.pl. Wiedzę z zakresu inwestowania oraz rynków finansowych zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta analizy technicznej oraz statystyki.