Nie jest żadną tajemnicą, że trading – tak jak i cała branża rynków finansowych – to zajęcie zdominowane przez mężczyzn. To oni odpowiadają za ponad 90% zawieranych transakcji. W naszym kraju niecałe 8% inwestorów stanowią panie. Wynika to z wielu powodów. Po pierwsze, kobiety z natury mają awersję do ryzyka, a to przecież z tym zjawiskiem podstawowo wiąże się inwestowanie i spekulacja.
Po drugie, niestety cały czas zarówno w Polsce jak i na świecie występuje zjawisko luki płacowej. Według badania Głównego Urzędu Statystycznego przeciętne miesięczne wynagrodzenie mężczyzn w Polsce jest aż o 20% wyższe niż kobiet. Na całym świecie natomiast wskaźnik ten wynosi niecałe 10%. W efekcie, panie posiadają mniej oszczędności i co za tym idzie – środków do inwestowanie czy spekulacji na rynkach.
Po trzecie, kobietom cały czas brakuje pewności siebie w kontekście tradingu. Wynika to z faktu, że dużo rzadziej w kontekście edukacji dziewczynek stawia się nacisk na to, aby umiały one radzić sobie finansowo w swoim życiu.
Dziś, na szczęście powoli się to zmienia. W efekcie, aktywne na rynkach finansowych kobiety mają inne podejście do tradingu niż mężczyźni. Preferują bardziej zachowawcze instrumenty finansowe i inwestowanie w ujęciu długoterminowym. Czy zatem warto uczyć kobiety tradingu? Wydaje się, że na to pytanie prawidłowa może być tylko jedna odpowiedź, a argumenty za tym, że kobiety potrafią być doskonałymi traderkami zostaną zaprezentowane poniżej:
Charakterystyka kobiet w tradingu
Jak już zostało wspomniane, kobiety inaczej zarządzają swoim portfelem inwestycyjnym zupełnie inaczej niż mężczyźni. Dla przykładu, unikają one ryzykownych instrumentów finansowych, takich jak kryptowaluty o niższej kapitalizacji czy akcje spółek o ekstremalnej zmienności. Ponadto, panie znacznie rzadziej zawierają transakcje i dłużej trzymają otwarte pozycje.
Co może jednak okazać się zaskakujące, kobieca taktyka okazuje się na ogół nadzwyczaj trafna. W konsekwencji, patrząc na wieloletnie stopy zwrotu, statystycznie kobiety radzą sobie nawet nieco lepiej od mężczyzn.
Warto także dodać, że w przeciwieństwie do mężczyzn kobiety w tradingu nie są nastawione na rywalizację. Wprost przeciwnie – stawiają na współpracę, wzajemne wspieranie się i wymienianie wiedzą. W konsekwencji kobiece społeczności traderek – zarówno w przypadku tych organizujących spotkania stacjonarnie jak i działających wyłącznie w sieci, w social mediach – fantastycznie funkcjonują i z każdym miesiącem zyskują na popularności, także w Polsce.
Dlaczego warto uczyć kobiety tradingu?
Statystycznie – zarówno w Polsce jak i na całym świecie – panie wciąż preferują przechowywanie zarobionego kapitału wyłącznie w gotówce. Wynika to podstawowo ze wspomnianej we wstępie awersji do ryzyka, a także patriarchalnego modelu wychowania błędnie sugerującego, że dla kobiet nie jest ważne, aby dbały o swoje finanse.
W efekcie paniom często brakuje wiedzy i oczywiście pewności siebie w obszarze inwestowania. Uważają, że to zajęcie tylko dla bogatych, a z niewielkim kapitałem nie powinno się wchodzić na rynki kapitałowe i finansowe.
Warto zatem położyć dziś wzmożony nacisk na edukację finansową kobiet. Najwyższy czas, aby postawić sprawę jasno – trading i inwestowanie to coś, na co może pozwolić sobie większość osób, a nawet powinna myśleć w swoim życiu. Po pierwsze, osoby wyedukowane finansowo, po prostu radzą sobie w nim lepiej. Po drugie, w dobie rekordowo wysokiej inflacji trzymanie oszczędności w gotówce sprawia, że z każdym miesiącem ich siła nabywcza drastycznie spada. I niestety w niedalekiej przyszłości nie można oczekiwać, że ta sytuacja ulegnie zmianie.
Postawienie na edukację finansową przyniesie same zalety
Odpowiednia edukacja finansowa dla kobiet jest dziś niezbędna. To zagadnienie potrafi odmienić życie. Warto mówić tutaj wprost – wiele kobiet zajmuje się tradingiem i generuje w ten sposób zyski. Jak zostało zresztą już wspomniane, statystycznie w ujęciu długoterminowym są w tym nawet lepsze od mężczyzn.
Dlatego warto edukować panie z obszaru rynków finansowych, inwestowania i tradingu – nie ma żadnych wątpliwości, że rynek kapitałowy na ich większej obecności tylko i wyłącznie zyska.
Mało tego, guru kobiecego świata biznesu – LouAnn Lofton, twierdzi że najsłynniejszy inwestor w historii, absolutny wzór do naśladowania, którego każdy ruch na rynku śledzą miliony inwestorów z całego świata – Warren Buffet, zawdzięcza swoje wielkie sukcesy… żeńskim cechom charakteru. Wspomniana Amerykanka opisała to nawet w książce pod tytułem “Warren Buffett inwestuje jak dziewczyna. Dlaczego powinieneś iść w jego ślady?”. A “Wyrocznia z Omaha” osobiście przyznał jej rację.
To koniec tego artykułu, ale dopiero początek Twojej przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale lepiej w pierwszej kolejności poćwiczyć. Rachunek demonstracyjny to najlepszy sposób, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce. Otwórz bezpłatne konto demo z wirtualnymi pieniędzmi już dziś!
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli ich nie blokujesz, wyrażasz zgodę na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. AKCEPTUJĘWięcej
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.